Adobe Analytics

Strona głównaAdobe Analytics

Kilka nurtujących pytań

 

Patrząc na Googl’a czy Facebook’a nietrudno dojść do wniosku że złotem XXI wieku są dane. Dane te gromadzimy w naszych systemach, przetwarzamy i staramy łączyć w jedną logiczną całość aby obserwować wzorce zachowań ukryte pod postacią liczb.
Jak wygląda wędrówka klienta po stronie, sklepie, aplikacji natywnej?Jakie treści na stronie są najskuteczniejsze?Które kanały i powiązane treści są najskuteczniejsze dla Twoich klientów, jeśli chodzi o wyszukiwanie, kupowanie i polecanie znajomym? W jakie kampanie powinno się inwestować a które dezaktywować? Jak można efektywnie spajać dane rozsypane po różnych mediach i w różnych działach w firmie? Czy to jest możliwe, do tego stopnia, aby uzyskane wyniki były wiarygodne?

Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w Adobe Analytics.

 

Dane ujęte w tradycyjnych tabelach często gubią swój przekaz, a co gorsza pewne fluktuacje nie do końca są zrozumiałe, toteż, końcem końców, analizując je skazujemy się na zgadywanie, a to,niestety, często okazuje się być kosztownym rozwiązaniem. Czy da się inaczej? Tak, da się, a co więcej, po przekroczeniu pewnego poziomu analizy zbioru danych, można te dane przetworzyć i zwizualizować tak, aby wychwyciły wzorce niewidoczne w tabelach oraz pomogły nam w podejmowaniu decyzji. Brzmi zachęcająco prawda?

Jak wykorzystuję Adobe Analytics

 

Przechodząc do rzeczy-dużym plusem Adobe Analytics jest to, że daje on możliwość łączenia w czasie rzeczywistym danych z kanałów offline i online oraz śledzenia pewnych wzorców zachowań użytkowników. Dzięki temu można uzyskać wgląd na to jak działają poszczególne kampanie w różnych mediach, a co najfajniejsze- możemy podejrzeć jaki ukryty wzorzec realizują klienci w poszczególnych kanałach.
Posiadając te dane, już od wejścia uzyskujemy wskazówki w jakim kierunku rozwijają się poszczególne kampanie, i jak bardziej efektywnie kierować tymi kampaniami tak aby strona sprzedażowa uzyskała najwyższe wskaźniki w realizacji celów biznesowych przy zachowaniu optymalnych kosztów, nie wyjaławiając przy tym pozytywnych doświadczeń użytkownika. A o to właśnie chodzi w e-marketingu, prawda?

Wiedząc czego oczekują Twoi użytkownicy, wiesz doskonale co im pokazać.

 

Truizmem jest stwierdzenie, że dzisiejsi użytkownicy Internetu są mobilni i korzystają z przynajmniej trzech urządzeń naprzemiennie- w większości przypadków reprezentatywnych prym wiedzie telefon komórkowy wraz z przypisanymi mu aplikacjami. W sumie, dobrze byłoby wiedzieć jak do nich dotrzeć przez tą dobrze zdefiniowaną furtkę, prawda? Zapewne nie zdziwię Was, jak napiszę, że dzięki Adobe Analytics możemy podziałać bardzo skutecznie i finezyjnie.Jednakże pod pewnymi warunkami- w pierwszej kolejności należy stworzyć bardzo spójny ekosystem i spersonalizowane treści, dostosowane do lokalizacji, pory dnia i kontekstu, z którego użytkownicy wchodzą w interakcje z marką. Tutaj należy pamiętać, aby w tym samym czasie zbierać pomiary ze wspomnianych już dedykowanych aplikacji. Z doświadczenia wiem,że z reguły tylko pomiary ściągane ze strony internetowej są traktowane priorytetowo, niestety na tym poziomie analizy danych,te dane już nie są wystarczające. Tylko poszerzona integracja bardzo nasyconych źródeł danych pomaga lepiej zrozumieć klientów, ich oczekiwania i zachowanie na poszczególnych urządzeniach, w danych warunkach środowiskowych. Dzięki temu można być bieżąco z trendami i- co jest wisienką na torcie- wyróżnić się na tle konkurencji.

Dane są, ale co dalej?

 

Z roku na rok rośnie nam liczba typów danych i ich źródeł, są one różnie zintegrowane, często rozproszone, konsekwencje są te same- coraz trudniej jest odkrywać wzorce zachowań użytkowników. Z reguły firmy budują dedykowane zespoły do zarządzania tymi ogromnymi wolumenami danych. W sumie, na tym poziomie jednym z największych wyzwań jest gromadzenie a następnie odpowiednia analiza i wizualizacja zebranych danych. Wszystko to robione jest z celem odpowiedniego kohortowania klientów, a następnie przypisywaniu tych wartości do odpowiednich celowanych działań marketingowych.
Nie jest to łatwe zadanie, gdyż często strategiczne zespoły pracują w oddaleniu od siebie, a ich współpraca jest znacznie utrudniona, a efektywność bywa niezadowalająca. Przyczyny są banalne- dzieje się tak z powodu niedociągnięć w komunikacji, nie do końca zrozumiałej dla każdego wizualizacji danych i braku odpowiednich narzędzi pokazujących aktualne informacje o zachowaniu klientów i wartościach jakie są przypisane do dedykowanych im kampanii marketingowych.
Narzędzia opracowane przez Adobe dobrze wykorzystane, rozwiązują większość tych problemów. Tutaj chciałbym Wam przybliżyć kilka funkcji oraz przydatnych rozwiązań jakimi dysponuje Adobe Analytics. Poniżej znajdziecie krótki przewodnik po kilku najbardziej istotnych z nich, patrząc perspektywy marketingu internetowego.

Przyjrzyjmy się narzędziom i funkcjom Adobe Analytics

 

Pierwsza z nich- często wykorzystywana, łatwa i przyjemna wizualnie – Reports & Analytics – dzięki temu narzędziu w łatwy sposób można przeglądać wartości wybranych grup danych- np. dotyczących bieżących kampanii i tworzyć niestandardowe pulpity nawigacyjne. Można uzupełnić je o cele i KPI i inne niezbędne wartości, po to aby następnie je przekształcić w raporty wspierające biznes- które wraz z wybranymi odnośnikami można umieścić w jednym pulpicie nawigacyjnym, dostępnym dla zdefiniowanych grup projektowych.

Ad Hoc Analysis

 

Posiadając program Adobe Ad Hoc Analysis, mamy możliwość odpalić go niczym Excela, z danymi uzyskanymi w czasie rzeczywistym, zaciągniętymi ze wskazanego systemu podpiętego pod stronę internetową. Dzięki Ad Hoc Analysis uzyskuje się kontrolę nad danymi odwiedzających i możliwa jest budowa raportów w czasie rzeczywistym. Można nakładać na nie różnorodne segmenty oraz sprawdzać jak użytkownicy wchodzą w interakcje z modułami umieszczonymi na dedykowanej stronie, oraz co najważniejsze, uzyskuje się informacje o tym kim są użytkownicy, co ich najbardziej aktywizuje i w jakim stopniu identyfikują się oni z daną kampanią, lub ogólnie – z marką, dzięki czemu łatwiejsze staje się opracowanie strategii i celów biznesowych.

Data Workbench

 

Adobe Analytics Data Workbench to coś więcej niż baza danych, to cały ekosystem użytkownika pokazany szerokokątnie, można by rzec- z lotu ptaka. To tutaj możesz połączyć ze sobą dane offline i online, oraz przekazać informacje z wielu systemów w jedno miejsce. Wszystkie te dane, po zespoleniu, dają nowe wartości o większej dokładności i nasyceniu. Prowadzi to do pełniejszego zrozumienia zachowań użytkowników, a co za tym idzie, łatwiej jest przewidzieć ścieżkę sukcesu kampanii i zdywersyfikować wydatki na reklamę.
Tutaj, dzięki agregacji danych z wielu miejsc tworzymy tzw. multi channel, zatem możemy poznać zachowanie konkretnego użytkownika na wszystkich jego urządzeniach, a nawet sprawdzić czy odwiedza nasz sklep i co kupił, przy czym nie ma znaczenia czy nasz klient kupił daną rzecz fizycznie czy przez Internet. Przyznajmy szczerze-budowa customer journey i wyłowienie interesujących nas zachowań staje się wtedy czystą przyjemnością .

Dynamic Tag Manager / Launch

 

Dynamic Tag Manager / Launch, to niezwykle potężne narzędzie do zarządzania informacjami przekazywanymi do systemu Adobe. Dzięki niemu jesteśmy w stanie wyselekcjonować i zmierzyć wszelkie istotne zdarzenia oraz tzw. gorące punkty na stronie, dostarczając przy tym Analytics’owi więcej danych do analizy i wizualizacji. Przekłada się to na większy porządek i owocuje łatwiejszym zarządzaniem czy też przekazywaniem danych między komórkami roboczymi w firmie.

Data Warehouse

 

Funkcja Data Warehouse to repozytorium danych klientów, które są przechowywane i mogą być ponownie przeliczane z możliwością ponownego raportowania. Hurtownia danych przechowuje wszystkie dane z tzw long-tail data umożliwiając powrót do tych informacji w dowolnym momencie w przyszłości. Głównie przez to że całość jest zebrana w jednym dedykowanym miejscu. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia identyfikację i zdefiniowanie długofalowych celów i śledzenie trendów.

Report Builder

 

Funkcja Report Builder, służy do zbudowania raportu z danych w czasie rzeczywistym i pobranie ich do pliku np. Excela oraz automatyczną wysyłkę do zdefiniowanej grupy odbiorców (czytaj komórki roboczej danego działu), która ma możliwość indywidualnie rozbudować raport stosownie do potrzeb.

Analysis Workspace

 

Adobe Analytics to przede wszystkim dane oparte na tzw. inteligencji tłumu gdzie wykorzystujemy naukę o danych, uzyskując wiedzę potrzebną do tworzenia atrakcyjnych i wydajnych marketingowo doświadczeń użytkowników. Adobe oferuje przy tym różnorodne rozwiązania, które są w stanie zaspokoić różnorodne potrzeby każdej firmy. Po odpowiednim zebraniu danych, ich przeprocesowaniu i przeanalizowaniu, Adobe daje możliwość wszechstronnego zrozumienia każdej inicjatywy biznesowej i marketingowej- co, odpowiednio wykorzystane, oferuje niesamowite możliwości do dalszego rozwoju.

Segmentation IQ w Adobe Analytics

 

Segmentation IQ w Adobe Analytics, służy do podzielenia użytkowników na mniejsze grupy aby odnaleźć różnice, które mogą wpłynąć na realizację celów biznesowych. Wykorzystując te informacje możesz np. kontrolować na bieżąco działania każdego z kanałów co prowadzi do skuteczniejszego pozyskiwania klientów.

Anomaly Detection & Contribution Analysis

 

Dzięki funkcji Anomaly Detection & Contribution Analysis w Adobe Analytics możliwe jest inteligentna identyfikacja ukrytych wzorców i anomalii statystycznych zachowań naszych klientów. Dzięki szybkiej analizie możemy oszczędzić długie godziny spędzone na szukaniu powodów “dlaczego spadają KPI”. Analiza ta wykorzystuje Machine Learning, które ma na celu przedstawienie danych odbiorcy w przyjazny i zrozumiały dla niego sposób.

 Activity Map

 

Funkcja Activity Map w Adobe Analytics umożliwia łatwe przeglądanie wskaźników np. ruchu czy konwersji i klikalności dla poszczególnych elementów strony takich jak banery i inne elementy nawigacyjne. Dzięki tej funkcji jesteśmy w stanie zobaczyć coś więcej niż bezduszne cyferki. Otóż uzyskane dane są nakładane na naszą stronę internetową, pokazując swoistą mapę hot spotów oraz konwersji. Gdy zachodzi taka potrzeba, istnieje możliwość wyświetlania ich w czasie rzeczywistym. Ta funkcja daje nam ogromne możliwości interpretacyjne. Sporym jej plusem jest także to, że wszelkie dane trzymane są w jednym narzędziu, co umożliwia ich łatwiejsza obróbkę.

Mobile Analytics

 

Funkcja Mobile Analytics to kompleksowe rozwiązanie do pomiaru i raportowania funkcjonalności wskazanej aplikacji mobilnej. Wszystko jest przemyślane tak, aby umożliwić łatwą w obsłudze, zintegrowaną na wielu poziomach analizę, po to aby dokładnie wiedzieć w którym kierunku ją rozwijać, by zaspokoić preferencje użytkownika i osiągać jak największe wzrosty.

Krótko podsumowując

 

Adobe Analytics to przede wszystkim dane oparte na tzw. inteligencji tłumu gdzie wykorzystujemy naukę o danych, uzyskując wiedzę potrzebną do tworzenia atrakcyjnych i wydajnych marketingowo doświadczeń użytkowników. Adobe oferuje przy tym różnorodne rozwiązania, które są w stanie zaspokoić różnorodne potrzeby każdej firmy. Po odpowiednim zebraniu danych, ich przeprocesowaniu i przeanalizowaniu, Adobe daje możliwość wszechstronnego zrozumienia każdej inicjatywy biznesowej i marketingowej- co, odpowiednio wykorzystane, oferuje niesamowite możliwości do dalszego rozwoju.

Potrzebujesz pomocy przy rozwoju Adobe Analytics u siebie w organizacji? podejmę wyzwanie i:

 

nauczę Cię korzystać z narzędzi Adobe
skonfiguruję Adobe Analyticsa pod Twoje potrzeby
przekonamy Centrale do wdrożenia zmian
będę dbał o prawidłowe działanie systemu
stworzę dedykowane raporty wraz z wnioskami